sobota, 8 listopada 2008

Web Intelligence - koncepcja szkolenia

Analityka internetowa to ostatnio najbardziej dynamiczniej rozwijająca się nisza w przemyśle internetowym. Chociaż występuje w cieniu tego co nazywamy marketingiem internetowym, to jednak staje się coraz ważniejszą dziedziną badań. To ma związek z tym, że istnieje coraz większa konkurencja na rynku. Teraz prawie każda firma już ma stronę internetową, w tej sytuacji powoli kończy się okres kiedy posiadanie strony internetowej powodowało to że firma miała jakąś przewagę na konkurencją. Wtedy i jeszcze dzisiaj miernikiem sukcesu jest ilość odsłoń czy wizyt.
Wraz z pojawieniem się paradygmatu "Web 2.0", który pozwalał na tworzenie aplikacji internetowych to zaczęto mierzyć czas spędzony przez użytkownika, czy jakąkolwiek interakcję ze strony użytkownika (ilość ściągniętych plików czy kliknięć, obsługiwanie wyszukiwarki).

Zmieniają się mechanizmy działania reklamy. Dzisiaj dominuje model płacenia za kliknięcie. Jutro może być tak że będziemy płacić za to że klient od kogoś wykona pewną akcję (np. dokona zakupu w sklepie internetowym). Systemy aukcji i jak porównywarki cen są na dobrej drodze do wprowadzenia takiego rozwiązania. Przypuszczam, że AdSense może przekształcić się w coś takiego ze pozwoli użytkownikom na tworzenie własnych stron które będą generować konwersję.
Przykład - ktoś prowadzi własny serwis o kwiatach i chciałby, żeby jego ulubiony sprzedawca też więcej sprzedawał swoich kwiatów dzięki współpracy z nim, a także miał informację o tym ile klientów kupiło kwiaty dzięki temu, że przebywali na serwisie o kwiatach. Wymaga to ścisłej współpracy pomiędzy analitykiem internetowym, a twórcą serwisu o kwiatach czy sprzedawcą tych kwiatów. W takiej sytuacji analityk internetowy staje się stroną od której zależy dobra
współpraca pomiędzy sprzedawcą kwiatów a twórcą serwisu o kwiatach.

Od dłuższego czasu coraz ważniejsza staje się wiedza o zachowaniach użytkowników na stronach internetowych. Ta wiedza istnieje dzięki temu, że prowadzone są badania nad reklamą behawioralną. Reklama behawioralna jest to taka reklama, która z ogólnej wiedzy na temat osobowości i temperamentu próbuje przekonać użytkownika do określonego działania.
W praktyce to polega na przeprowadzeniu eksperymentów z zawartością i treścią oraz wyglądem na stronach internetowych. Eksperyment jest czymś co weryfikuje działania w serwisie.
Przykład - sklep internetowy szuka sposobów na lepsze pozyskiwanie klientów (ang. lead generation). W tej sytuacji warto zaproponować właścicielowi sklepu internetowego do konanie pewnych zmian i sprawdzenie czy w tym samym okresie co przynosiło lepszą konwersję dotychczasowa wersja czy wersja z zaproponowanymi zmianami. Znowu analityk internetowy jest niezastąpiony.

Wraz z wiedzą o zachowaniu użytkowników w serwisie internetowym warto próbować tworzyć kluczowe wskaźniki efektywności wynikające z eksperymentów. Pozwala to na tworzenie serwisów internetowych których celem jest podnoszenie jakości. Jakość wyraża się posiadaniem mierników, które pozwalają mierzyć sukces, dzięki osiąganym celom.
Przykład - Zaplanowano eksperymenty dzięki którym dowiedziano się, że ludzie chętniej korzystają z formularza kontaktowego jak został umieszczony na stronie głównej. Takie eksperymenty też pokazały że zwiększyła się ilość zapytań ofertowych. Analityk może na bazie eksperymentów budować wiedzę o tym jak zmieniają się wskaźniki efektywności pod wpływem pewnych zmian. Posiadanie takiej wiedzy sprzyja rozwojowi jakości ku zadowoleniu klientom.

Od pewnego czasu zastanawiam się nad przeprowadzeniem szkolenia czy napisania skryptu z zakresu analityki internetowej. Inspiracją do tego była informacja o szkoleniu do uzyskania certyfikatu "Certificate in Web Intelligence". Na stronach WAA jest dokument o tym co trzeba umieć aby przygotować się do uzyskania takiego certyfikatu.
Cała koncepcja opiera się na 4 kursach:
  • Wprowadzenie do analityki internetowej
  • Analityka internetowa dla optymalizacji witryn internetowych
  • Mierzenie kampanii internetowych
  • Tworzenie kultury analitycznej
Pierwszy kurs jest bardzo ogólny i przedstawia podstawowe zagadnienia z analityki internetowej.
  • Podstawowe i kluczowe terminy analityki internetowej
  • Kluczowe Wskażniki Efektywności (ang. Key Performance Indicators - KPIs)
  • Mierzenie akcji: łańcuch konwersji
  • Wyjaśnienie różnic w sposobach zbierania danych
  • Narzędzia analityczne i diagnostyka witryn internetowych
  • Podstawy mierzenia SEO
  • Podstawy analizy zachowań odwiedzających witrynę internetową
  • Mierzenie i optymalizacja płatnych kampanii internetowych (ang. Paid Search Campaign)
  • Jak tworzyć KPI, które są zgodne z misją firmy oraz celami biznesowymi
  • Umiejętności analityka internetowego.
Drugi kurs obejmuje zagadnienia optymalizacji witryn internetowych pod kątem analityki internetowej.
  • Zrozumienie roli użytkownika jako osoby z określoną osobowością
  • Tworzenie modelu użytkownika i jego zachowania
  • Podstawy analizy aktywności użytkownika
  • Nawigacja po witrynie i jej analiza
  • Analiza treści witryny
  • Technologie witryn internetowych
  • Optymalizacja konwersji
  • Śledzenie zachowań użytkownika na witrynie internetowej
Trzeci kurs wprowadza w tajniki mierzenia marketingowych kampanii internetowych
  • Mierzenie skutenczności reklamy internetowej
  • Poprawna konfiguracja i obsługa płatnych lampanii w wyszukiwarkach
  • Mierzenie skuteczności kampanii mailingowej
  • Zaawansowana analiza kampanii mailingowej
  • Narzędzia analityka i ich możliwości
  • Wprowadzenie do analizy reklamy bannerowej
  • Wyjaśnienie co może być badane i mierzone
  • Wpływ Public Relations na analizę internetową
  • Jakość danych zbieranych do analizy
Najciekawszy jest trzeci kurs, który zajmuje się tworzeniem i zarządzaniem analitycznej kultury biznesowej
  • Poprawne tworzenie zestawu wymagań dla analityka internetowego
  • Określanie strategi wykorzystania analityki internetowej
  • Określenie zadań dla stanowiska analityk internetowy
  • Określanie kwalifikacji i miejsca w organizacji dla analityka internetowego
  • Edukacja organizacji o korzyściach wypływających z analityki internetowej
  • Skoncentrowanie się na mierzeniu celów organizacji.
  • Funkcjonalne korzyści dla organizacji
  • Wprowadzenie analityki internetowej do istniejących procesów biznesowych.
  • Tworzenie i interpretacja zestawów danych KPI
  • Ustalanie priorytetów
  • Tworzenie raportów badawczych
  • Planowanie i komunikacja z analitykiem internetowym
Czy ktoś chciałby być na takim szkoleniu?

2 komentarze:

multideco pisze...
Ten komentarz został usunięty przez autora.
multideco pisze...
Ten komentarz został usunięty przez autora.