środa, 24 września 2008

Terminologia analityki internetowej

Od pewnego czasu zorientowałem się, że są pewnego rodzaju niuanse terminologiczne w analityce internetowej. Trochę inaczej to postrzegają analitycy którzy na codzień siedzą przy narzędziach raportujących, a inaczej to określają ludzie z branży reklamowej czyli od marketingu.
W Polsce jeszcze nie ma dyskusji o tym. Czasami zastanawiam się nad terminologią zawodową która określa ludzi zajmujących się "web analytics". Najbardziej znanym pojęcie to "web analyst". Jak można ich nazywać po polsku: "analitykami internetu", a może "badaczami internetu", a może jeszcze "statystykami internetowymi" ? Formalnie w firmach tworzy się stanowiska specjalisty d/s badań i analiz. Ten dział "web analytics" proponuję nazwać "webmetrią" czy "analityką internetową". Osobiście skłaniam do drugiego terminu. Jak zauważyłem większość firm w Polsce szczególnie z tej branży mają swoje działy nazywające się tak: "dział badań i analiz"
Ostatnio wobec pewnych zmian w działaniu przeglądarek internetowych (wprowadzenie trybu incognito) spowodowało na nowo dyskusję nad tym co jak mierzyć.
Warto przyjrzeć się podstawowej terminologii w tym zakresie wg. Google czy wg GemiusTraffic a także wg. GemiusAudience
Organizacje też mają swoje definicje terminologiczne: WAA czy IAB.net
Warto też przyjrzeć się dyskusji w jaki ostatnio przeszła w środowisku analityków odnośnie interpretacji standardów WAA. Pisali o tym Dennis R. Mortensen czy Justin Cutroni. A nawet WAA na swoim blogu zaproponowało publiczną dyskusję nad nową wersją słownika terminów używanych przez analityków. Ostatnio jedna z firm analitycznych WebTrends przedstawiła swój glosariusz

Brak komentarzy: