czwartek, 28 sierpnia 2008

Microsoft adCenter Analytics beta

Wraz z nową aktualizacją systemu raportującego ruch w serwisie internetowym Microsoft adCenter Analytics beta dostałem linka do założenia nowego konta. Założyłem skrypt zliczający ruch w serwisie internetowym i po 4 godzinach miałem już dane. Oznacza to że dane są zliczane w czasie rzeczywistym. Interfejs mam bardzo przejrzysty. Mogę decydować jakie dane chcę wyświetlić na tablicy nawigacyjnej. Mam tam gadżety: Page views - odsłony, Visits - odwiedziny, Visitors - odwiedzający, użytkownicy. Mam też listę Top pages - 5 najbardziej odwiedzanych stron, Top keywords - 5 slów kluczowych, Top referring websites - 5 odsyłających stron

Raporty są pogrupowane w lewym menu:
Ruch i historia: ciekawy interfejs z czasem z podziałem na rozkłady dzienne, tygodniowe czy miesięczne, i to można przedstawiać na wykresach płaskich czy wymiarowych
W widoku kalendarza można przeglądać w rożnych zakresach kalendarza czy porównywać dane. Widok użytkowników pokazuje ilość użytkowników i jak ilość odsłoń
Bardzo rozbudowaną zawartość ma widok Visitor Loyalty opisujący proporcje nowych i odwiedzających, lojalność, długość wizyt, częstość wizyt.
Ciekawostką jest segmentacja użytkowników po płci, zawodzie, wieku i jak lokalizacji ( na szczęście to w Polsce nie działa). Nowością w sposobie prezentacji jest widok mapy drzewa ruchu użytkowników po stronie. Widok odnośników pokazuje strony z których ludzie trafili z serwisu i jak linki stron z których wyszli z serwisu. Widok celów wymaga skonfigurowania celów dla których mogą być zrealizowane przez odwiedzających na stronie. Raporty mogą pokazywać co miało wpływ na dany cel, ciekawe są raporty pokazujące wpływ kampanii czy słów kluczowych na zrealizowane konwersje. Odrębną rzeczą wymagającą bliższego przestudiowania jest generowanie linków dla kampanii w płatnych wyszukiwarkach (w adCenter, Google i jak Yahoo) , email czy reklamę bannerową w widoku kampanii. Cała sztuka polega na tym, że trzeba sobie samemu wymyślać jakieś długie adresy URL wyróżniające z jakiej kampanii na jaką stronę trafi dany użytkownik. Trochę inaczej zorganizowano zbieranie informacji z transakcji komercyjnych. Pozwala to śledzić co dodał do koszyka użytkownik i jak w efekcie końcowym zliczyć zamówienie. Raport ścieżek to jedna z najbardziej wartościowych cech tego systemu raportującego - może jego prezentacja przekonać ludzi do wykorzystywania tego narzędzia w serwisach internetowych. Konfiguracja tego narzędzia pozwoli na stwierdzenie jak na daną stronę trafiali użytkownicy i jak chodzili po tym serwisie. Innym użytecznym narzędziem są funnele jest generowanie róznych scenariuszy które maja pokazywac jak wielu uztykowników dochodziło do celu, bądź realizowało pewne zadania w serwisie.

Od strony technicznej cała operacja polega na wstawianiu kawałku kodu JavaScript.
http://analytics.live.com/Analytics/msAnalytics.js
a potem każdy skrypt profilu ma wygenerowany taki kod
msAnalytics.ProfileId = 'ABCD1234';
Dodając nowe linijki kodu można monitorować ile plików zostało pobrano bądź zrobiono coś z kliknięciem - wystarczy dodać
msAnalytics.EnableLinkTracking();

działa to globalnie. Można też ręcznie obsługiwać łącza wychodzące
onClick="msAnalytics.TrackLink('http://www.jakasstrona.pl/index.html', LinkType.Outbound, 'Strona dokądś');
albo łącza do plików do pobrania
onClick="msAnalytics.TrackLink('http://www.jakasstrona.pl/download/catalog.pdf', LinkType.Download, 'Prezentacja firmy');
Skrypty do zbierania informacji o zamówieniach wyglądają następująco, w momencie zbierania informacji o tym co dodano do koszyka
msAnalytics.SetCartItem('Produkt', 129.99, 1);
msAnalytics.TrackCart();
a także informację o tym, że zamówienie z koszyka zostało dokonane
msAnalytics.SetCartItem('Produkt 1', 129.99, 1);
msAnalytics.SetCartItem('Towar 2', 79.99, 1);
msAnalytics.SetCartItem('Usluga 3', 3.99, 3);
msAnalytics.TrackPurchase();
Na koniec w tym narzędziu raportującym przewidziano sytuację w której można generować własna strukturę serwisu do badań statystycznych zamiast opierać się na linkach.
msAnalytics.SetView(1, 'cars/sedans/Under25K');
msAnalytics.SetView(2, 'ContosoCars/ContosoModel1/LE');
msAnalytics.TrackPage();
Jak widać Microsoft próbuje dogonić Google w narzędziach raportujących dla analityków internetowych.

Brak komentarzy: