piątek, 22 sierpnia 2008

Analitycy internetowi w Polsce

Polski rynek analiz internetowych jest w fazie rozwojowej i widać pewną inercja wobec konkurencji takich zagranicznych firm Urchin/Google Analytics, Omniture SiteAnalytics, NelbenOnline. W Polsce rywalizują o klientów głownie Google Analytics i jak Stat24.

Obecnie zakładanie statystyk jest domeną pozycjonerów z branży SEO/SEM. Natomiast w tej sytuacji, gdy pozycjonerzy koncentrują się uzyskaniu dobrych wyników w wyszukiwarkach na słowach kluczowych, analitycy internetowi mają już zupełnie inne zadania. Ich zadaniem jest przeprowadzenie eksperymentów, które mają na celu przewidzenie ruchu na stronie wskutek działań marketingowych. Jak do tej pory zauważyłem, że większość ofert w polskich firmach to raporty ze statystyk czy różnego rodzaju audytów wskazujących na konieczność dokonania usprawnień. Ale mało kto potrafi wskazać jak zmierzyć efektywność tych działań. Od tego są analitycy internetowi, którzy zbierają dane liczbowe na temat tego w jakim stanie jest serwis (czyli stawiają diagnozę statystyczną) i zbierają dane z eksperymentów (w celu wskazania czy ich prognozy się spełniły).

W Polsce na razie dominuje Gemius ze sporą ilością ofert analitycznych a także oferujące darmowe statystyki Stat24.pl Na razie próbują w tym znaleźć swoją niszę takie firmy jak 7point czy Inteuron. Z trochę inną propozycją wyszła firma 5m.pl prowadzona przez Macieja Zająca, która zaproponowała produkt SiteDoctor polskie narzędzie do przeprowadzania clicktrackingu i testów A/B. Z podobnego podejścia wyszła firma Netina prowadzona przez Mateusza Chłodnickiego i Marcina Kądziołka, proponując proste narzędzie n.Rotator do przeprowadzenia eksperymentów na tekstach reklamowych w internecie.

Jeżeli chodzi o polskich analityków to jednak najbardziej wybija się osoba Mariusza Gąsiewskiego twórcy jedynego jak na razie polskiego bloga poruszającego problemy analityki internetowej. Innym przykładem jest blog Łukasza Szkudlarka, który jest pisany w języku angielskim. W polskim internecie jeszcze słowa "analityk internetowy" czy "analityk internetu" nie są powszechne znane. Często pojawia się nazwisko Krystyny Bębenek pracującej w firmie Gemius S.A. Jest ona współautorką bloga Gemiusa. Sporo polskich analityków internetowych i badaczy internetu można znaleźć na w serwisach społecznościowych takim jak Goldenline czy Linkedin:
Są tam ciekawe profile osób zatrudnionych Gemius S.A takich jak Tomasza Szmidta, Adriana Ostrowskiego, Anny Poręby, Kamili Kowalskiej, Marcina Molendy, Anny Sidlarewicz, Małgorzaty Kaczmarczyk, Krzysztofa Rosińskiego. Jak wiadomo, że wizerunek firmy tworzą ludzie. Na dzień dzisiejszy nawet Tomasz Sienkiewicz założył grupę Web analytics na Goldenline.

Wydaje mi się, że w sytuacji, gdy coraz ważniejsze stanie się dokonywanie analiz pod kątem preferencji słownictwa używanego przez internautów czy tworzenia teoretycznych modeli zachowania użytkowników to rola analityków internetowych będzie systematycznie wzrastała. Obecnie tworzy się serwisy internetowe na zasadzie przedstawienia klientowi prototypu stron w serwisie i gdzie nacisk jest położony na aspekt wizualny. Niewiele serwisów internetowych zostało stworzonych tak żeby można przeprowadzać testy na użytkownikach. Analityka internetowa ma dużą przyszłość.

5 komentarzy:

Luke pisze...

Czesc Michal,

dzieki za wzmianke o moim blogu, ja ostanio troche zaniedbalem pisanie i na przyklad moj ostatni post dotyczy prasowania koszul


ale ciesze sie ze w polsce rosnie zainteresowanie Web Analytics


Pozdrawiam

Lukasz

axs pisze...

A wiesz, to wspomnienie mojej osoby to trochę nie trafione. Naprawdę niewiele mam z analityka internegowego, raczej jestem programistką. Tylko tak już jest, że niektóre stanowiska w firmie nazywają się myląco. Pozdrawiam, Ania S.

Unknown pisze...

Mimo że artykuł lekko zdezaktualizowany, to dla poszukujących analityków internetowych krótki opis kim taka osobą (według nas) jest: http://www.conversion.pl/blog/2010/10/kim-jest-analityk-internetowy/. W temacie web analytics siedzimy już od jakiegoś czasu i dla ciekawych wiedzy na ten temat zapraszamy na naszego bloga:)

Daniel Pawski pisze...

Analiza internetowa jest niezwykle ważna w kontekście pozycjonowania stron www. Jeśli chcemy aby sam proces pozycjonowania był przeprowadzony dobrze to musi być do tego przeprowadzona odpowiednia analiza jak i również audyt SEO. Warto takie działania zlecić osobom którzy są w branży SEO od dawna jak https://www.zgred.pl/katowice gdyż tylko wtedy mamy pewność, że takie działania na pewno przyniosą pożądane efekty.

Camile Cruz pisze...

Ciekawe informacje zawiera Twój blog. Każdy wpis posiada ciekawe informacje, z których można dowiedzieć się bardzo dużo rzeczy. O pozycjonowaniu sporo informacji jest na https://www.nowapozycja.pl/pozycjonowanie-stron-gdansk/